کد مطلب:161369 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

نقش امام سجاد در قیام پدرشان چه بود
امام سجاد علیه السلام در قیام پدر بزرگوارشان چه نقشی داشتند؟ و اگر داشتند، چرا كمتر از آن یاد می شود؟

پاسخ:

بی شك نقش امام سجاد علیه السلام در حفظ، تثبیت، تبلیغ و ترویج قیام سیدالشهداء علیه السلام انكارناپذیر است كه ما به چند نمونه از آنها اشاره می كنیم:

از جمله اقدامات امام سجاد علیه السلام در راستای حفظ و اشاعه ی فرهنگ عاشورا، می توان به احیاء نهضت امام حسین علیه السلام، طرح علنی مسأله ی ولایت و امامت، حمایت معنوی از قیامهای مخلصانه در راستای خونخواهی سالار شهیدان، مبارزه با علمای درباری و از همه مهم تر، نهضت دعا و نیایش؛ كه با القاء و تبیین مفاهیم بلند اخلاقی و ضد استبدادی و نیز روح ظلم ستیزی و بندگی خدا در پوشش دعا و تقیه بود، اشاره كرد.

امام سجاد علیه السلام نقش عظیمی در زنده نگهداشتن حادثه ی عاشورا داشتند؛ چرا كه فعالیتهای امام علیه السلام در دو بعد عاطفی - اخلاقی و سیاسی نقش بسزایی در افراد مستعد داشت كه می توان گفت از همین رهگذر بود كه نهضت توابین و قیام مختار شكل گرفت. روش عاطفی امام برای زنده نگهداشتن قیام سیدالشهداء علیه السلام، چهار گونه بود: گریه بر سیدالشهداء یادآوری حادثه ی عاشورا، توصیه به زیارت امام حسین علیه السلام و سجده بر تربت


امام حسین علیه السلام.

روش سیاسی امام سجاد علیه السلام برای استمرار و تداوم قیام امام حسین علیه السلام نیز به سه صورت بود: شكستن ابهت و غرور دشمن، افشاگری و سخنرانی عمومی و نیز ارشاد و هدایت مردم برای هدفی كه امام حسین علیه السلام در راه آن به شهادت رسیدند.

این مطلب كه چرا اینگونه مسائل و تبیین ابعاد شخصیتی امام سجاد علیه السلام بویژه نقش ایشان در تداوم نهضت اباعبدالله علیه السلام كمتر بیان می شود، متوجه ی گویندگان و نویسندگان است. هر چند عده ای از آنان بخوبی اینگونه مسائل را تبیین كرده اند.

پیرامون زندگانی امام سجاد علیه السلام، می توان به كتابهای زندگانی علی بن الحسین علیه السلام؛ الامام زین العابدین علیه السلام؛ تحلیلی از زندگی امام سجاد علیه السلام؛ امام سجاد علیه السلام جمال نیایشگران و... رجوع نمود.